Aprilia RSV4 X ex3ma – Аеродинамичен шедьовър

Една от най-важните мисии на Aprilia Racing, най-успешното европейско състезателно подразделение в историята на MotoGP с 298 победи в GP, винаги е била разработването на най-съвременни състезателни технологии за любителите на мотоциклети по целия свят. От усъвършенстваната електроника за мотоциклетите до изработката на рами и окачвания от световна класа и пионерски аеродинамични решения, които предефинираха концепцията за състезателни мотоциклети – всички технически иновации, които направиха Aprilia известна, са разработени в състезателното подразделение, носител на 54 световни титли. Ето защо притежаването и карането на Aprilia винаги е било характерно за най-опитните и компетентни пилоти.

Aprilia Racing продължава стремежа си към най-високите технологии с RSV4 X ex3ma – най-усъвършенствания RSV4, произвеждан някога. Това е четвъртата глава от уникалния проект, който започна през 2019 г. с RSV4 X, последван от Tuono X и достигнал следващото ниво през 2022 г. с по-усъвършенствания RSV4 X Thirty. Тези наистина уникални модели, с инициал „X“, представляват най-върховите постижения на технологиите и производителността, достъпни за широката публика.

Романо Албезиано, технически директор на Aprilia Racing, коментира:

„Този мотоциклет представлява най-екстремната еволюция на програмата, която стартирахме, за да доставим най-съвременните технологии на нашите клиенти директно от състезателно подразделение. Често се говори за трансфер на състезателни технологии към широката публика, но в Aprilia Racing това е осезаема реалност. Нашите инженери създадоха нещо много повече от еволюция на вече изключителния RSV4. Това е най-очевидно в аеродинамиката, включваща иновации, които обикновено са запазени за мотоциклети от MotoGP. Ex3ma е първият мотоциклет в обща продажба с пълен пакет ground effect (ефект на влиянието на земята), който увеличава страничното натоварване три пъти в сравнение с предишния модел X: стъпаловидният обтекател и крилата за завиване са иновации, които Aprilia въведе за първи път в MotoGP. Предното крило, реален дизайн на MotoGP, е широко 550 мм и генерира пет пъти повече притискаща сила в сравнение с предишния модел X Thirty, което вече надминава шосейната версия, осигурявайки изключително ускорение. Значителен напредък се крие и под повърхността, като се започне от известния състезателен ECU APX, който е значително модернизиран, за да подобри производителността и удобството на потребителя. Много компоненти, както видими, така и скрити, са нови или оптимизирани с цел намаляване на теглото. Този мотоциклет несъмнено е мотоциклетът, който в най-голяма степен пресъздава изживяването при каране на съвременна MotoGP машина.“

Aprilia Racing е първата компания, която разшири границите на изследванията на аеродинамиката в MotoGP. Осъзнавайки важността им, тя въведе новаторски решения, които превърнаха прототипа Aprilia RS-GP в най-напредналия в тази област.

Aprilia RSV4 X ex3ma е пряко свързан с MotoGP, тъй като е първият и единствен мотоциклет, наличен за свободна продажба, оборудван с аеродинамика с ефект на влиянието на земята. Тази изключително сложна технология, изцяло разработена и патентована от Aprilia Racing, досега беше ексклузивна за RS-GP 24, който се състезава в MotoGP.

Специфичната форма на страничните обтекатели използва въздушното налягане между земята и мотоциклета в завой, като увеличава сцеплението. Целият аеродинамичен пакет, заимстван от MotoGP, включва новоразработеното предно крило, долното крило под люлеещото се рамо и крилата за завиване в долната част на предния калник. Обтекателят е изработен изцяло от въглеродни влакна от PAN Compositi, като са използвани същите техники като в MotoGP. В сравнение с вече усъвършенствания X Trenta, той увеличава пет пъти вертикалното налягане на въздуха в права линия, подобрявайки стабилността и прецизността, като в същото време намалява повдигането на предната гума. В завоите той утроява притискащата сила, като значително подобрява сцеплението.

Специалната ливрея Perla Nera черпи вдъхновение от наследството на Aprilia и от митологията на мотоциклетните състезания. Гланцираният черен цвят и графичното покритие на RSV4 X Ex3ma отдават почит на един от емблематичните мотоциклети в историята на спорта – RS 250, с който Макс Биаджи печели три последователни световни шампионата от 1994 до 1996 г. в клас 250 куб. см. Неслучайно Aprilia Racing избра тази ливрея за неотдавнашното състезание на Силвърстоун. За да отпразнува 75-тата годишнина на MotoGP, всеки производител се състезаваше в най-емблематичните си цветове.

Самият Макс Биаджи е участвал в разработването на пистата и окончателната настройка на RSV4 X ex3ma:

„Участието в разработването на мотоциклет като RSV4 X ex3ma беше като да присъстваш на тестовите сесии на истински състезателен прототип. Приличаше на предсезонните тестове, където се полагат техническите основи за целия сезон. По подобен начин отдадеността към пистата бе непоколебима, като се стремяхме да подготвим мотоциклет, който да предостави на своите ездачи същите усещания като състезателния прототип. И в много отношения този мотоциклет наистина е такъв, тъй като за първи път за най-страстните мотоциклетисти се предлага такава цялостна настройка, включваща различните параметри, въведени от аеродинамиката на MotoGP. Искрено съм доволен от работата, която свършихме. Мотоциклетът е вълнуващ дори само да го гледаш, а ливреята Perla Nera съживява една славна история. На пистата това беше експлозия от емоции – в бързите завои се усещаше притискащата сила от обтекателя с ground effect – прекрасно усещане. Ще има 30 ексклузивни, изцяло ръчно изработени екземпляра, произведени от Aprilia Racing, което прави този мотоциклет още по-специален.“

Списъкът с техническите характеристики описва един истински състезателен мотоциклет без компромиси. Легендарният 65° V4 двигател с работен обем 1099 куб. см е прецизно настроен от специалистите по двигатели на Aprilia Racing, като осигурява 230 к. с. при 13 500 об/мин (с максимална скорост 13 900 об/мин) и 131 Нм въртящ момент при 11 000 об/мин. Тази производителност е постигната благодарение на специфичната настройка на V4, която включва по-висока степен на сгъстяване, въздушен филтър Sprint Filter с висока пропускливост и изпускателна система SC Project с титаниеви колектори и двойни ауспухови тръби.

Еволюцията на Aprilia RSV4 X ex3ma надхвърля нововъведенията в аеродинамиката и двигателя – електронните системи също издигат този супербайк до нови нива на технология и производителност. ECU-то, което управлява всички активни електронни настройки, е прочутият APX на Aprilia Racing, изключителен компонент и последна еволюция на системата, използвана в световния шампионат WSBK, спечелен от Биаджи и RSV4. Този ECU включва същите оперативни стратегии като състезателните модели RSV4 и интегрирана система за събиране на данни, използваща специфични сензори за фината настройка на динамиката на машина. По-специално, системата APX позволява прецизно калибриране на контрола на повдигането на предното колело, мощността, контрола на сцеплението и двигателната спирачка за всяка предавка. Ездачът може да регулира тези параметри в движение, като използва специалния панел с бутони, или при настройката на мотоциклета чрез софтуер с редактируем интерфейс от лаптопа, включен в комплекта. Вграденият GPS допълнително подобрява системата APX.
С мотоциклета се предоставя лаптоп Yashi за ефективно управление на софтуера на ECU.

Алуминиевата рама, която отдавна е символ на майсторството на Aprilia в създаването на пъргави и прецизни рами и окачвания, е допълнена от механично окачване Ohlins с персонализирани настройки, включително усъвършенствана вилка под налягане. Спирачната система Brembo включва радиална помпа 19×16 в предната част, спирачни апарати GP4 MS със състезателни накладки Z04 и 330-милиметрови спирачни дискове T Drive, докато задният спирачен диск е оборудван със спирачен апарат с никелово покритие.

Aprilia RSV4 X Ex3ma е с джанти от въглеродни влакна, които намаляват теглото и нерегулираното тегло, подобрявайки управлението, ускорението и спирачните характеристики. Тези джанти са оборудвани със същите сликови гуми, използвани от Pirelli в Световния супербайк шампионат: SC1 (отпред, 125/70) и SCX (отзад, 200/65).

Във всеки детайл личи прецизната изработка и внимание, които Aprilia Racing е вложила в този модел, включително калниците от въглеродни влакна. Десният превключвател на кормилото е състезателен компонент от Jetprime, а регулируемите степенки, лостът на съединителя, кормилната пластина (гравирана със серийния номер на модела), капачката на резервоара, корпусът на двигателя и предпазителите на лоста на предната спирачка са изработени от блоков алуминий. Големите воден и маслен охладител, изработени по състезателни спецификации от Taleo Tecnoracing, допълнително подобряват производителността. Крайното задвижване е с титанов венец, олекотено зъбно колело от PBR и състезателна верига RK.

 

Всеки от 30-те мотоциклета Aprilia RSV4 X Ex3ma, чиято цена в Европа е 80 000 евро (без ДДС), ще бъде достъпен за резервация единствено онлайн от септември на FACTORYWORKS.APRILIA.COM. Късметлиите ще имат уникалната възможност да получат своя мотоциклет от Aprilia Racing в Ноале, с ексклузивно посещение в състезателното подразделение. В допълнение към своя лимитиран и номериран RSV4 те ще получат лаптоп Yashi, персонализирано покривало за мотоциклета, специален килим и задна стойка.
 
RSV4 X ex3ma е част от програмата Factory Works, стартирана от Aprilia Racing: проект, замислен и осъществен от Състезателния отдел в Ноале, целящ да предостави същата технология, разработена в състезанията, на пилоти, състезаващи се на най-високо ниво в производните серийни шампионати, или за тези, които искат RSV4 или Tuono V4 с ненадмината производителност.

ДВИГАТЕЛ

V4 65°, 1099 куб. см със супербайк състезателни спецификации

ИЗПУСКАТЕЛНА СИСТЕМА

SC Project, изцяло титаниева с двоен карбонов шумозаглушител

ВЪЗДУШЕН ФИЛТЪР

Състезателни филтри с висока пропускливост – Технология MotoGP – Sprint Filter

ЕЛЕКТРОНЕН ЦЕНТРАЛЕН БЛОК

APX Aprilia Racing със специфични настройки и GPS система

РАДИАТОРИ (ВОДЕН И МАСЛЕН)

Уголемени, състезателни. Супербайк технология – Taleo Tecnoracing

ТРАНСМИСИЯ

Титаниево задно зъбно колело и олекотено предно зъбно колело от PBR (проектирани от Aprilia Racing)

ВЕРИГА

RK 520

МАКСИМАЛНА МОЩНОСТ НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ

230 к. с. при 13 500 об/мин

МАКСИМАЛЕН ВЪРТЯЩ МОМЕНТ НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ

131 Нм при 11 000 об/мин

MAКС. ОБОРОТИ НА ДВИГАТЕЛЯ

13 900 об/мин

ДЖАНТИ

Изцяло карбон (предно 17’’x3.5’’ – задно 17’’x6’’)

СПИРАЧНА СИСТЕМА

Спирачен апарат Brembo Monoblock GP4 MS, главен цилиндър Brembo PR19x16, накладки Z04

ПРЕДНИ СПИРАЧКИ ДИСКОВЕ

Brembo DP 330 “T Drive”, дебелина 5,5 мм

ЗАДЕН СПИРАЧЕН АПАРАТ

Никелово покритие

ПРЕДНА ВИЛКА

Касетъчна вилка Öhlins FKR под налягане. Регулируеми хидравлични (със специална настройка) амортисьори за компресия и отскок и регулируемо предварително натоварване на пружината.

ЗАДЕН АМОРТИСЬОР

Моношок Öhlins TTX с механично управление, заимстван от MotoGP, напълно регулируем по отношение на предварителното натоварване на пружината, междуосието и хидравличното (със специална настройка) демпфериране на компресията и отскока.

 

ДЕМПФЕР НА КОРМИЛНОТО УПРАВЛЕНИЕ

Öhlins, регулируем

ГОРНА ТРОЙНА СКОБА

Състезателна, олекотена, CNC обработенa

ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ НА КОРМИЛОТО

Състезателен, от Jetprime

ЛОСТ НА СЪЕДИНИТЕЛЯ

Състезателен кит

СТЕПЕНКИ

Състезателни, регулируеми

ОБТЕКАТЕЛИ

Спецификации за MotoGP, пълен карбон от PAN Compositi

АЕРО ПАКЕТ

Карбоново предно и долно крило, крила за завиване от PAN Compositi

КАЛНИК И ПРЕДПАЗИТЕЛ НА ВЕРИГАТА

Изцяло карбонови

ЦВЕТОВЕ

“Perla nera”

CNC PARTS

Капачка на резервоара за гориво, картер на двигателя и предпазители на спирачния лост

ГУМИ

Pirelli Slick Diablo SBK предна SC-1 125/70 задна SC-X 200/65

СУХО ТЕГЛО

165 кг

ВКЛЮЧЕНИ

Лаптоп Yashi, персонализирана стелка и покривало за мотоциклета, задна стойка

ВАЖНО

Съответствие с нормативните изисквания: Преди да използвате този модел в национални шампионати, трябва да проверите съответствието му с местните състезателни правила.

Гаранция: Гаранцията не покрива никакви компоненти на тези модели.

Забрана за използване по обществени пътища: Този мотоциклет и неговите компоненти са проектирани само за използване на писта, поради което не се предоставят документи за регистрация. Използването на този мотоциклет по обществени пътища е строго забранено.

Цялата информация и технически данни, упоменати тук, могат да бъдат променени без предизвестие.

 

ПРОДАЖБЕНИ УСЛОВИЯ

Наличност: Ограничена серия, 30 екземпляра.

Доставка: Минимум 60 работни дни след потвърждението на поръчката.

Условия за плащане: EXW Aprilia Racing (Noale, VE – Italy).

Плащане: Банков превод. 50% при поръчката, доплащане преди доставката.

Сподели
MOTOPLEX SOFIA
MOTOPLEX SOFIA